maanantai 26. huhtikuuta 2010

Zini´s tours osa 4

8-12.4.2010

8.4 isoveljeni saapui tervehtimään minua Pietariin. Olimme järjestäneet majoittumisen niin, että myös minä pääsin nukkumaan hotelliin. Yövyimme siis Sokos-hotelleihin kuuluvassa Olympic Garden hotellissa, joka sijaitsee lähellä Teknologitseski Institut metroasemaa. Pieni breikki asuntola-asumiseen oli erittäin tervetullut, ihanaa viettää aikaa siistissä ja rauhallisessa ympäristössä ja nukkua hyvässä sängyssä. Täällä asuessani olen ainakin oppinut arvostamaan pieniä asioita, kuten toimivaa suihkua, jossa vesi tulee sopivalla paineella, eikä suihkun lämpötilaa ei tarvitse säätämää koko aikaa.

Majoittumisen jälkeen olikin jo ruokailun paikka. Ei ole kovinkaan suuri yllätys minkä ruokapaikan valitsimme; EurAsia ja ruokana tietty sushia. Ja hyvältä maistui edelleen!

Torstaina ehdimme vielä käydä tutustumassa Kirkkoon veren päällä (Hram Spasa-na-Krovi), joka on rakennettu tsaari Aleksanteri II murhapaikalle. Kirkko oli sisältä erittäin vaikuttava ja kaunis. Ihmettelenkin etten aiemmin ole ehtinyt käymään sen sisällä.

Torstaina menimme ajoissa nukkumaan, jotta jaksaisimme kierrellä paikkoja ahkerasti seuraavan päivänä.

Perjantaina heräsimme hyvissä ajoin ja aloitimme turistikierroksemme tutustumalla Pietarin tupaan, joka on yksi kaupungin vanhimmista rakennuksista. Museon punatiilinen rakennus, jonka sisällä hirsimökki on. Kyseisestä mökistä Pietari suuri valvoi kaupungin rakentamista. Pietarin tuvalta jatkoimme Pietari-Paavalin linnoitukseen, joka on yksi kaupungin vanhimmista alueista.

Itse alueelle pääsy on ilmainen, mutta halusimme käydä muutamassa museossa, joten päädyimme lippuihin, jotka sisälsivät pääsyn seuraaviin paikkoihin: Pietari-Paavalin tuomikirkko, Trubetskoin bastioni, Komendanttien talo, Paikallishistorian museo sekä Kosmonauttien ja rakettiteknologian museo. Tuomikirkko on ensimmäisiä kaupunkiin rakennettuja kivirakennuksi ja sen kultainen torni on 122 metrillä historiallisen keskustan korkein. Kirkkoon on haudattu kaikki Pietari Suuren jälkeen hallinneet tsaarit, kahta lukuun ottamatta. Kirkko oli erittäin kaunis ja pitäisinkin sitä yhtenä Pietarin kauneimmista.

Trubeskoin bastioni puolestaan antoi karumman kuvan kaupungin, ei-niin miellyttävästä puolesta. Pietari Suuren poika Aleksei oli ensimmäinen linnoituksen vankilaan vangittu henkilö. Vankila toimi aina 1920-luvulle saakka. Bastionissa ovat istuneet lukuisat vallankumoukselliset ennen sitä ja sen jälkeen. Vankilan pihalta myös organisoitiin pahamaineiset kuljetukset Siperiaan. Vankila oli mielenkiintoinen, mutta kieltämättä vähempikin koppien katselu olisi minulle riittänyt. Paikallishistorian museossa saimme taas todistaa venäläisten babuskojen ystävällisyyttä. Hän luuli meitä aluksi venäläisiksi ja yllättyi kun olimmekin suomalaisia. Saimme muutamasta taulusta erittäin perinpohjaisen selostuksen ja hän jopa halusi ottaa Henkasta ja minusta kuvan.

Matkamme jatkui linnoitukselta Iisakin kirkolle. Kävimme sekä näköalatasanteella, että kirkon sisällä olevassa museossa.

Pitkän päivän jälkeen oli hyvä suunnata syömään Krokodil-ravintolaan, joka sijaitsee Iisakin kirkon lähellä. Täytyy myöntää, että ruoka oli erinomaista ja söin yhden elämäni parhaista Stroganoff-annoksista. Illalla kävimme parilla drinkillä hotellimme lähellä olevassa Manilov-lounge barissa.

Lauantaina kävimme tutustumassa Eremitaasiin. Mukavaa oli, että vihdoinkin kiersin myös alakerran Esihistorian ja Antiikin saleja. Eremitaasi on niin uskomattoman suuri, että joka kerta olen nähnyt siellä uusia paikkoja. Täytyy kyllä myöntää, että lauantaina jalat olivat edelleen kipeät edellispäivän kiertelystä, mikä hieman häiritsi kiertelyä. Turistina oleminen käy kyllä työstä!

Sunnuntaina oli vihdoin kauan ja hartaasti odotettu jalkapallopeli, Zenit vs. Lokomotiv. Olimme jännittäneet sää ennusteita, mutta yläkerran herra oli meille erittäin suopea ja saimme nauttia ottelusta mitä mahtavimmassa säässä, katsomossa tarkeni istua jopa T-paidassa. Turvatarkastukset peliin olivat tiukat ja jouduimmekin menemään 3 tarkastuksen läpi (huom. Moskovan pommi-iskut). Tunnelma pelissä oli aivan mahtava ja kaiken lisäksi voitimmekin Moskovalaiset 1-0.

Harmi, etten aiemmin ole käynyt katsomassa pelejä… no vielähän tässä ehtii. Maanantaina kiertelimme vain kaupungilla ja nautimme aurinkoisesta säästä ja pian koittikin Henkan kotiin paluu.

Seuraavalla kerralla luvassa Moskovan kuulumisia.